Haal het maximale uit je B2B webshop met een krachtige ERP-koppeling

Ontdek hoe je jouw B2B-webshop naar een hoger niveau tilt met een krachtige ERP-koppeling. Verhoog klanttevredenheid, optimaliseer efficiëntie en verminder overhead met geavanceerde integratie.

Haal het maximale uit je B2B webshop met een krachtige ERP-koppeling

Ontdek hoe je jouw B2B-webshop naar een hoger niveau tilt met een krachtige ERP-koppeling. Verhoog klanttevredenheid, optimaliseer efficiëntie en verminder overhead met geavanceerde integratie.

Bedankt! Wij nemen zo spoedig mogelijk contact op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

De opkomst van zakelijke webshops is niet te negeren, zoals blijkt uit de lancering van 's werelds grootste webshop door ABInbev. Een verschuiving die heel wat voordelen met zich meebrengt, waaronder een verhoogde klanttevredenheid en operationele efficiëntie. Maar het opzetten van een succesvolle zakelijke webshop gaat verder dan alleen een platform lanceren. Vooral in de B2B wereld, waar behoeften en vereisten er helemaal anders kunnen uitzien dan in een B2C cultuur. Het geheim van een performante B2B-webshop? Een geavanceerde ERP-koppeling!

Maximale efficiëntie, minimale rompslomp

Dankzij een naadloze integratie tussen je ERP-systeem en je zakelijke webshop verdwijnt niet alleen de noodzaak voor tijdrovende handmatige invoer van gegevens, maar wordt ook de complexiteit van B2B-transacties vereenvoudigd.

Geen dubbele invoer meer, geen kostbare tijd verspild aan het bijwerken van informatie op verschillende plaatsen. Een geavanceerde ERP-koppeling neemt dit allemaal uit je handen, waardoor je je kunt concentreren op wat echt belangrijk is: groei en innovatie.

Het is wel van cruciaal belang dat de ERP-koppeling diepgaand genoeg is en niet alleen de basisinformatie doorstuurt. In B2B worden specifieke afspraken tussen klanten en leveranciers vastgelegd in het ERP-systeem. Een geavanceerde koppeling begrijpt en integreert deze afspraken op vlak van prijzen, assortiment, (hoeveelheids/staffel)kortingen, etc. Wat essentieel is voor de soepele werking van jouw B2B webshop.

Verhoogde klanttevredenheid, verminderde overhead

Stel je voor: klanten kunnen zelfstandig bestellen, zonder dat jouw binnendienst constant moet ingrijpen. Een droom! Met een geavanceerde ERP-koppeling hebben jouw klanten direct toegang tot hun complete bestelgeschiedenis, specifieke prijsafspraken en actuele voorraadinformatie.

Vandaag zien we wel vaker dat bedrijven een binnendienst hebben die hoofdzakelijk bezig is met het verwerken van e-mails, telefoontjes, berichtjes en zelfs soms nog faxen van klanten. Om antwoorden te vinden op bestellingen en vragen, duikt dat binnenteam in het ERP-systeem. Maar dankzij een goed geïntegreerde ERP-koppeling zorg je ervoor dat deze informatie meteen beschikbaar wordt voor je klant. Het resultaat? Een geautomatiseerde en gepersonaliseerde omgeving voor je klanten, die de last op je binnendienst verlaagt en de klanttevredenheid een boost geeft. En laten we eerlijk zijn, een tevreden klant is een terugkerende klant.

Foutloze bestellingen, elke keer weer

Een volledig geïntegreerd systeem zorgt ervoor dat klanten direct toegang hebben tot actuele productinformatie, waardoor ze beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen bij het plaatsen van hun bestellingen.

Dankzij de nauwkeurige gegevens in het ERP-systeem, dat continu wordt bijgewerkt, kunnen klanten zelf hun bestellingen plaatsen met een hoger niveau van vertrouwen en zekerheid. Dit maakt de klant zelf verantwoordelijk voor eventuele fouten in hun bestellingen, wat het eventueel terugnemen van een bestelling of het oplossen van problemen plotseling een groter gebaar wordt.

Vertegenwoordigers staan sterker dan ooit

Je vertegenwoordigers moeten bij je klant aankomen met alle informatie die ze nodig zouden kunnen hebben. Dat op zich is bij een offline-workflow al moeilijker. Dankzij een ERP-gekoppeld CRM systeem, zoals Marcando ook aanbiedt, bekijken jouw vertegenwoordigers alle relevante klantgegevens in één oogopslag, waardoor zij beter voorbereid én effectiever zijn dan ooit tevoren. Dat is niet alleen een gamechanger voor jouw team, maar ook voor je klanten, die van een naadloze en professionele ervaring genieten bij elk contactmoment.

Een ERP-gekoppeld vertegenwoordigersportaal biedt tal van voordelen:

  • Eliminatie van handmatige notities van bestellingen, aangezien deze rechtstreeks in je ERP-systeem kunnen worden ingevoerd.
  • Diepgaand inzicht in klantgegevens voor vertegenwoordigers, inclusief bestelhistoriek, backorders, eventuele aanmaningen, openstaande offertes en omzetstatistieken.
  • Kostenbesparing en verbeterde veiligheid doordat je jouw vertegenwoordigers geen volledige toegang tot je ERP hoeft te geven, waardoor de toegang tot gevoelige informatie wordt beperkt.

“Bezint eer ge begint”

Voordat je overgaat tot het implementeren van een ERP-koppeling bij het opzetten van je B2B-webshop, zijn er enkele belangrijke zaken om te overwegen:

  • Stel een realistisch budget vast voor de implementatie en het onderhoud van de ERP-koppeling. Zorg ervoor dat je alle kosten, inclusief implementatiekosten, eventuele licenties en aanpassingen in overweging neemt.
  • Welke doelstelling wil je bereiken met een ERP-koppeling? Of het nu gaat om het verbeteren van operationele efficiëntie, het verhogen van klanttevredenheid of het stimuleren van groei, het is belangrijk om je doelen voor ogen te hebben. Op die manier kunnen je providers en partners je helpen bij het opzetten voor succes.
  • Wil je liever en kant-en-klare oplossing of een op maat gemaakte oplossing? Beide opties hebben hun voor-en nadelen, dus het is belangrijk om onderzoek te doen voor je deze beslissing neemt.

  • Hoe ga je jouw klanten betrekken en trainen bij het gebruik van de nieuwe ERP-geïntegreerde webshop? Het opzetten van je platform is één ding, maar vereist ook een strategie om klanten ernaartoe te trekken. Gelukkig kunnen ook je partners je hierbij ondersteunen.

We begrijpen dat het implementeren van een ERP-koppeling bij het opzetten van je B2B-webshop een grote stap is en dat er veel zaken zijn om over na te denken. Ontdek hoe Marcando jou kan helpen om het maximale uit je B2B-webshop te halen!

Share this post

Klaar om slimmer te verkopen?

Haal meer uit je webshop met Marcando. Ontdek vandaag nog hoe ons platform jouw online verkoopprocessen kan verbeteren.

By clicking “Accept”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. View our Privacy Policy for more information.