Zo scoort je webshop hoger in Google - Webshop SEO tips

05-02-2021

Wil je ook graag met jouw webshop hoger scoren in Google? Zo beter gevonden worden door je (potentiële) klanten? De kans is groot dat je hier gewoon ja op antwoordt. Hieronder geven we je enkele praktische tips waarmee jij direct aan de slag kan. En zo ook de positie van je webshop verbetert.

Waarom hoger scoren in Google?

Als je een webshop hebt, dan zijn bezoekers een must om te kunnen verkopen. Er zijn tal van (betalende) manieren om klanten op je webshop te krijgen. Maar één van de interessantste (& gratis) manieren is bovenaan in de zoekresultaten van Google staan.

Klanten gebruiken zoekmachines zoals Google om een oplossing te vinden voor hun probleem. Ze zoeken een antwoord op hun vraag, een aanbieder van een bepaald product of bepaalde dienst. Hierbij zoeken ze vaak niet verder dan de eerste resultatenpagina.

Vinden ze daar het antwoord niet op hun vraag, dan gaan ze ofwel hun zoekopdracht aanpassen of niet meer verder zoeken. Het is dus van cruciaal belang om bovenaan de zoekresultaten te komen voor relevante zoekopdrachten.

Hoe kan je hoger scoren?

Er zijn enkele zaken die invloed hebben op de positie van jouw webshop in Google. De zoekmachines rankschikken elke webpagina afzonderlijk. Het is dus noodzakelijk dat elke pagina geoptimaliseerd wordt.

Hieronder enkele zaken waarmee je de positie van je webshoppagina kunt beïnvloeden. Let wel, de zoekmachines hanteren daarnaast ook nog een 100-tal andere factoren om de posities te bepalen...

SEO TIP 1: Vind de relevante zoekwoorden (zoekwoorden analyse)

De eerste stap is om een zoekwoorden onderzoek te doen. Hierbij ga je onderzoeken welke zoekwoorden / zoekopdrachten jouw klanten gebruiken voor een oplossing te vinden van hun probleem.

Zoek daarom naar combinaties / zoekopdrachten met een heel specifieke intentie. Hoe langer de zoekopdracht (longtail) hoe specifieker hun zoekintentie, maar ook hoe minder concurrentie er op dat keywords zal zitten.

Een zoekwoorden onderzoek doe je in eerste instantie het best voor de categorieën.
Gebruik de resultaten van het zoekwoorden onderzoek voor het opmaken van relevante teksten. Schrijf je teksten voor je bezoekers met toegevoegde waarde.

Interessante (gratis) tools zijn:

  • Answerthepublic.com
  • Keywordshitter.com
  • Google Keyword Planner

SEO TIP 2: Unieke productomschrijvingen

Unieke content is belangrijk voor zoekmachines. Veel webshops kiezen ervoor om de standaard productomschrijving van de fabrikant te gebruiken of om helemaal geen omschrijving te plaatsen.
Om de productpagina’s ook bovenaan de zoekresultaten te laten scoren, is een relevante / unieke omschrijving van noodzakelijk belang.

SEO TIP 3: Unieke pagina titels & omschrijvingen

Als je iets zoekt in Google dan krijg je enkele advertenties en daarna 10 “organische” zoekresultaten. Zo’n organisch zoekresultaat bestaat uit een titel, url & omschrijving.

De titel & omschrijving moeten de bezoeker overtuigen om erop te klikken. Kies voor een uitnodigende / omschrijvende titel & omschrijving. Maar zorg er ook voor dat de verwachtingen (die je bij de bezoeker creëert) ook ingevuld worden op de pagina zelf.

SEO TIP 4: Interne links & backlinks

Links zijn heel belangrijk voor Google. Elke link naar een andere pagina telt als een stem voor die pagina. Hoe meer links (stemmen) een bepaalde pagina krijgt, hoe belangrijker Google die pagina zal vinden. Hierbij is er een onderscheid tussen interne links & backlinks.

Interne links

De naam zegt eigenlijk al veel. Dit zijn links binnenin je eigen webshop. Categorie 1 linkt naar categorie 2 of blogartikel 1 linkt naar categorie 1. Een goede interne link structuur is belangrijk!

Backlinks

Wat misschien nog belangrijker is zijn de backlinks. Dit zijn links vanop andere websites / webshops naar jouw webshop. Hier is het belangrijk dat de backlinks van relevante websites komen.

Bvb: Als jij kinderspeelgoed verkoopt op je webshop, dan zijn backlinks van websites die iets vertellen over speelgoed belangrijker dan een website die over reizen gaat.

Interessante (gratis) tools zijn:

  • Backlinkshitter.com
  • Screaming Frog Crawler

SEO TIP 5: Een snelle webshop is een must!

De laadtijd van de pagina's zijn ook een belangrijke factor voor Google. Om de gebruikers een zo aangenaam mogelijke ervaring te geven, moet de webpagina snel geladen zijn. We stellen alles in het werk om onze Marcando webshops te optimaliseren en de laadtijd zo beperkt mogelijk te houden.

Een snelle laadtijd heeft een positief effect op je positie in Google maar ook op de conversie van je webshop.

Is hoger scoren in Google voordelig?

Hoger scoren in Google kan zeer voordelig / winstgevend zijn. Het zijn gratis bezoekers die jouw webshop bezoeken en kunnen converteren naar kopende klanten.

Hierbij is het wel belangrijk om te scoren op interessante / relevante zoekwoorden en liefst met een bepaalde koopintentie.

Contacteer ons


testafbeelding
E-commerce for your ERP

Marcando geeft uw online verkoop een boost met een instapklaar webshop platform

Demo aanvragen

Lees onze populaire blogberichten!

08-05-2024
Algemeen

Hoe overtuig je jouw klanten om je B2B webshop te gebruiken?

Benieuwd hoe je jouw klanten kunt overtuigen om jouw B2B webshop te gebruiken? Ontdek hoe je jouw B2B webshop optimaal benut en klanten moeiteloos kunt laten bestellen. Leer meer over klantspecifieke omgevingen, efficiënte zoekfuncties en geleidelijke introducties.

Lees meer
22-04-2024
Algemeen

Haal het maximale uit je B2B webshop met een krachtige ERP-koppeling

Ontdek hoe je jouw B2B-webshop naar een hoger niveau tilt met een krachtige ERP-koppeling. Verhoog klanttevredenheid, optimaliseer efficiëntie en verminder overhead met geavanceerde integratie.

Lees meer
03-04-2024
Algemeen

6 dingen om rekening met te houden bij het opzetten van jouw zakelijke webshop

Ontdek 6 cruciale zaken om rekening mee te houden bij het opzetten van jouw zakelijke webshop. Van het vooraf bepalen van doelen, bekijken van ERP integraties en zoveel meer!

Lees meer
08-02-2024
Algemeen

Van traditioneel naar digitaal: hoe een webshop je heel wat kosten kan besparen

Ontdek de voordelen van de overgang van handmatige invoer naar digitalisering met onze blog en leer hoe een B2B bestelplatform geïntegreerd met een ERP-systeem jouw bedrijfsvoering kan stroomlijnen.

Lees meer
10-12-2021
Algemeen

Snel jouw webshop maken

Start in geen tijd met het verkopen van jouw producten

Lees meer
24-01-2020
Algemeen

Het wordt online verkoop of geen verkoop

B2B-klanten rekenen op uw e-commerce

Lees meer