Zorg dat je alles meet in jouw Marcando webshop!

28 oktober, 2017

Maak gebruik van deze gratis tools om alles te meten in jouw webshop en om beter gevonden te worden!

Is je Marcando webshop (bijna) klaar om gelanceerd te worden? Vergeet zeker volgende tools niet in te stellen of aan te passen. Zo krijg je een duidelijk beeld van de werking van je webshop. Je kan ook opvolgen hoe goed jouw webshop scoort in Google. Met Marcando krijg je heel wat vrijheid om verschillende functionaliteiten in te stellen en om de webshop te optimaliseren voor zoekmachines.

Zo kan je heel eenvoudig volgende tools instellen en activeren:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Search Console en Bing Webmaster Tools.

Meet alles op uw webshop dankzij Google Analytics

Met Google Analytics, een gratis product van Google, gebruik je een schitterend meetsysteem om verschillende statistieken van je webshop te op te volgen. Zo hou je bij vanwaar de bezoeker, jouw klanten, komen als ze jouw webshop bezoeken. Wat zijn de meest bekeken pagina's? En wat zijn de meest verkochte producten? Dit zijn slechts enkele vragen waar je een antwoord op krijgt dankzij Google Analytics

Ga naar Google Analytics, meld je aan of registreer je gratis. Maak jouw nieuwe website aan en geef in het CMS je Universal Analytics (UA) code in. Vanaf dat moment worden heel wat zaken gemeten.

Voeg zelf extra tags toe via Google Tag Manager

Google uw vriend zou je denken. Ze bieden namelijk verschillende gratis producten aan die het leven van een webmaster heel erg vergemakkelijken. Dankzij Google Tag Manager kan je heel eenvoudig, snel en zelf externe tags toevoegen aan jouw webshop. Hiervoor heb je onze hulp niet meer nodig.

Bvb: HotJar, Tawk.to, Facebook Pixel, ...

Het grote voordeel van Google Tag Manager (GTM) is dat de website sneller laadt als de tags/script worden ingeladen via GTM in plaats van een rechtstreekse integratie op de webpagina. 

Ga naar Google Tag Manager, meld je aan of registreer gratis en maak jouw nieuwe website aan. Na het aanmaken van een account krijg je een GTM code. Deze kan je eenvoudig ingeven in het CMS.

PS: we raden je aan om Google Analytics ook via Google Tag Manager toe te voegen aan je webshop.

Hoe goed scoort jouw webshop in Google & Bing?

De grootste zoekmachine in België is Google, maar je mag Bing ook niet vergeten. Met Google Search Console (GSC) en Bing Webmaster Tools (BWT) bieden respectievelijk Google en Microsoft gratis tools aan waarmee u de aanwezigheid van uw site in de zoekresultaten kunt bijhouden en controleren.

Dankzij deze tools krijg je meer inzicht hoe zoekmachines jouw webshop ervaren, bepaalde posities opvolgen, foutmeldingen die Google krijgt opvolgen, … Je wilt gevonden worden op het internet? Dan gaan deze tools je hierbij helpen.

Ga naar Google Search Console en Bing Webmaster Tools, meld je aan of maak een gratis account aan en voeg je website toe. In het CMS kan je nadien de juiste trackingcode toevoegen.

Meest recente nieuws